Znamy laureata tegorocznej edycji konkursu RINA-KORAB

Komisja tegorocznej edycji Konkursu RINA-KORAB wybrała najlepszą pracę magisterską, zrealizowaną w roku 2015 na Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej. To praca mgra inż. Piotra Matusza pt. „Projekt pasywnego systemu kompensacji nurzania kolumny rynnowej”, opracowana pod nadzorem prof. dra hab. inż. Czesława Dymarskiego.

Uczestnicy konkursu RINA-KORAB walczyli o nagrodę, przyznawaną przez międzynarodowe stowarzyszenie zrzeszające projektantów statków i inżynierów okrętowców RINA (The Royal Institution of Naval Architects), Towarzystwo Okrętowców Polskich "KORAB" oraz WOiO. Finałowym etapem konkursu była publiczna prezentacja prac dyplomowych nominowanych do nagrody.

Praca laureata, poświęcona zagadnieniu kompensacji nurzania kolumny rynnowej, została uznana za najlepszą spośród czterech dopuszczonych do etapu finałowego konkursu. Opracowany przez niego system znajduje zastosowanie we wszystkich jednostkach pływających, prowadzących operacje związane z wydobyciem ropy czy gazu spod dna morskiego. Zadaniem systemu jest utrzymanie możliwie stałej wartości siły napinającej kolumnę rynnową, czyli rurę łączącą podwodny szyb odwiertu z jednostką znajdującą się na powierzchni, pomimo ciągłej zmiany pozycji jednostki (platformy wiertniczej lub statku) względem odwiertu na skutek działania fal morskich.

Co zainspirowało laureata do podjęcia właśnie tego tematu?

– Wybrana przeze mnie specjalizacja to "Technologie podwodne", a systemy takie jak ten zaprojektowany przeze mnie to jedne z podstawowych systemów umożliwiających prowadzenie prac wiertniczych – mówi mgr inż. Piotr Matusz. – Zawsze interesowały mnie urządzenia, których zadaniem jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa załogi oraz środowiska. W sytuacjach ekstremalnych pozwalają one bowiem na uniknięcie wystąpienia sytuacji szczególnie niebezpiecznej, takiej jak np. wyciek ropy z uszkodzonego odwiertu.

Praca zwycięzcy konkursu RINA-KORAB jest odpowiedzią na realne zapotrzebowanie rynku. Po eksplozji na platformie wiertniczej Deepwater Horizon w roku 2010, inżynierowie zajmujący się przemysłem podwodnym, zintensyfikowali swoje działania mające na celu poprawienie bezpieczeństwa wydobycia ropy naftowej ze złóż podwodnych. Systemy kompensacji nurzania, poprawiające poziom bezpieczeństwa prac wiertniczych, są coraz częściej stosowane i unowocześniane. Stanowią element złożonych systemów, umożliwiających bezpieczne przerwanie i zamknięcie wydobycia oraz odłączenie się jednostki wiertniczej od podwodnego szybu w sytuacji awaryjnej. Pozwala to uniknąć strat środowiskowych, sprzętowych oraz ludzkich.

Pozostałe finałowe prace, zaprezentowane 16 marca br., to:
- „Projekt żurawia obrotowego na platformę półzanurzalną o wysięgu 60 m i udźwigu 1000kN”, autor: Jacek Jastrzębski, promotor pracy: prof. dr hab. inż. Czesław Dymarski
- „Ocena zgodności modeli elementów skończonych z wykorzystaniem kryterium MAC”, autor: Marta Nowacka, promotor pracy: dr inż. Maciej Kahsin
- „Zastosowanie analizy modalnej w detekcji uszkodzeń na przykładzie konstrukcji wsporczej morskiej turbiny wiatrowej”, autor: Leszek Samson, promotor pracy: dr inż. Maciej Kahsin.

Wszyscy uczestnicy finałowego etapu konkursu uzyskali bezpłatne roczne członkostwo w Towarzystwie Okrętowców Polskich KORAB oraz w The Royal Institution of Naval Architects RINA. Zwycięzca otrzymał dodatkowo kolejny rok bezpłatnego członkostwa w obu organizacjach, a także nagrodę pieniężną.


dostarczył infoWire.pl